Tuesday, March 17, 2015

Rawat Carpal Tunnel Syndrome melalui Urutan Tradisional

Carpal Tunnel Syndrome (CTS)
JANGAN TERUS BUAT PEMBEDAHAN...
BOLEH DIATASI DENGAN URUTAN TRADISIONAL..



Geli tengok gambar? Jangan geli dulu.
anda mungkin selama ini dihantui sakit ini tanpa sedar..
realitinya..tengok di dalam diri anda ada penyakit apa..

Gejala kebas pergelangan tangan dan jari.
Punca: Postur badan yang salah
Penggalak/ penambah penyakit: terlalu lama menggunakan komputer, banyak menggunakan smartphone touchscreen dan gadjet, banyak melakukan aktiviti dengan tangan/ jari dan air seperti membasuh pinggan mangkuk, membasuh pakaian dengan tangan.. menyebabkan gejala menjadi semakin teruk kerana urat yang kembang menjadi lebih mudah kebas dan sakit..
kawasan sekitar yang turut terjejas: belakang badan, belikat, bahu.. (kerana itu menjalar last sekali sampai jari.. jari tu lastt.. bukan punca..)

akibat: rasa kebas menyebabkan sukar nak buat kerja2 yang menggunakan tangan dan jari, susah nak guna mouse/ keyboard, susah nak memasak (menggaul makanan dlm kuali yang besar), sukar nak potong/ hiris bawang.. sukar nak pegang pisau nanti terjatuh.. rasa pegang barang semua nak jatuh sebab kebas.. mengganggu kehidupan seharian..

Rawatan biasa di hospital: fisioterapi.. kalau semua sesi fisio gagal, maka doktor akan cadangkan pembedahan sebagai jalan terakhir.

Malangnya.. ramai yang telah membuat pembedahan, sakit akan datang semula tak lama selepas itu. Kenapa?

Selepas bedah sebelah tangan, tangan yang satu lagi juga mengalami simptom yang sama. Takkan nak bedah lagi? Tapi possibility akan berulang masih ada..

Bagaimana cara nak merawat sindrom ini?
PUNCA UTAMA CTS ini ialah dari pertembungan/ perselisihan beberapa urat saraf halus di bahagian belakang badan.. di kawasan bawah tulang belikat, dan berhampiran celah tetulang belakang. Urat halus ini perlu dicungkil dan dibetulkan dengan beberapa sesi urutan yang berterusan, digandingkan dengan berpantang pergerakan dan aktiviti dalam postur badan yang betul sehingga ia kembali lurus sepenuhnya. Selepas kembali lurus, kena berpantang segala aktiviti sekurang2nya 6 bulan. Boleh pakai bengkung yang support tulang belakang supaya urat ini kekal pada kedudukan asal dan tidak "gelecoh"/ slip lagi...

Sebab itu, kalau operate pun masalah masih berulang kerana punca utama perselisihan urat tidak diselesaikan...

Ramai pelanggan saya alami masalah ini, dan dalam proses pra nak dapat CTS.. sila atasi dari awal. Proses cungkil urat ni memang sakit. tapi kena tahanlah sikit sakit untuk kesembuhan sepenuhnya dan mengelakkan kena operate tapi akan berulang tu.. puncanya dari pangkal tulang belakang berhampiran pinggang.. bila postur badan salah semasa menjalankan aktiviti seharian, maka perselisihan urat berlaku dan menjalar ke atas, ke belikat, bahu, lengan, dan akhirnya pergelangan tangan dan jari.

Untuk tempahan urut, sila rujuk jadual terkini, baca segala kenyataan terlebih dahulu kemudian whatsapp/ call/ msg ayue 012-9693077

No comments: